عمادلیچکو

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

محصولات عمادلیچکو
10 گام کاربردی نگهداری کوکون تا تولد

10 گام کاربردی نگهداری کوکون تا تولد

خرید لارو زالو

10 گام کاربردی نگهداری کوکون ها تا تولد یکی از مهمترین مباحث تکثیر و پرورش زالوی طبی محسوب میشود. پیشنهاد میکنم مقاله را تا آخر مطالعه نمایید.

پروسه نگهدرای تا تولد یکی از مهمترین مراحل کاری تولید زالو می باشد. هر شخصی نیاز به یادگیری اصولی نحوه نگهداری کوکون ها تا تولد را دارد که این تجربه به شخص کمک میکند تا در مسایل مالی با کمترین ضرر و زیان مواجه شود.  ما در این مقاله بصورت گام به گام و با بیانی ساده و روان تمام مطالب مورد نیاز را ارائه نمودیم. 

 

روش های نگهداری کوکون تا تولد

روش اول: نگهداری تا تولد بصورت زایمان مصنوعی
روش دوم: نگهداری تا تولد بصورت زایمان طبیعی

روش اول زایمان مصنوعی

2
نگهداری کوکون

روش دوم زایمان طبیعی

3
نگهداری کوکون

روش زایمان مصنوعی

در این روش بچه زالو به دست شما بصورت سزارین متولد می شود. با ما همراه باشید ما این روش را چندین بار تست و نتایج خیلی خوبی کسب کردیم.

گام اول

تهیه وسایل مورد نیاز
پت ( سطل یا تشت یا وان ) – تور – کش

4
نگهداری کوکون

نمک طبیعی و قاشق پلاستیکی

5
نگهداری کوکون

مه پاش دستی و پنس سر ساده

6
نگهداری کوکون

دماسنج و رطوبت سنج دیجیتالی و قفسه فروشگاهی

9
نگهداری کوکون

نایلون مشکی و خزه درختی

8
نگهداری کوکون

گام دوم

ضد عفونی کردن وسایل

به دو روش وسایل را ضدعفونی کنید

  • روش اول : ظروف را کاملا شستشو دهید بعد در مجاورت نور خورشید قرار دهید دقت کنید که در تابستان مخصوصا ظروفی مثل پت وقتی شدت نور خورشید زیاد باشد ظرف دفرمه می شود.شما فقط ظرف را جایی قرار دهید که نور و گرمای حداکثری به آن برخود کند.
  • روش دوم: این روش برای افرادی که دسترسی کامل به نور و گرمای خورشید ندارند مناسب می باشد در این روش شما بعد از شتسشوی ظرف به وسیله آب نمک طبیعی آن را ضد عفونی کنید.

روش تهیه محلول آب نمک

به ازای هر ۱۰ لیتر آب یک قاشق غذا خوری نمک طبیعی به آب اضاف کنید و آن را کاملا بهم زنید . محلول تهیه شده را در مه پاش ریخته و آن را می توانید استفاده کنید.

توجه

 نمک طبیعی را از جاهای معتبر مثل عطاری ها تهیه نمایید بعد از اینکه تمام وسایل را خریدید و آنها را کاملا ضد عفونی کردید. الان قصد داریم بصورت کاملا کاربردی کار را شروع نماییم.


گام سوم

آموزش ضد عفونی کردن خزه ها

خزه ها را از گل فروشی های بزرگ در شهر خود تهیه نمایید زمان خرید خزه حتما دقت نمایید که خزه تازه و باکیفیت بوده و آلودگی نداشته باشد.

بعد از آن شما خزه هایی را که ریشه دارند را جدا کنید و  بوسیله قیچی آن ریشه ها را برش بزنید. اگر ریشه را جدا نکنید امکان داره که داخل ریشه ها لارو حشرات موجود باشد و محلی باشد برای رشد آنها چنین موجودات میشود.

مقدار خزه مورد نیاز برای هر فارم ۱۰۰۰ مولده حدودا ۲ کیسه نیاز می باشد. در گوگل می توانید سرج کنید خزه وحشی و خرید نمایید.


گام چهارم

داخل پت یا ظرف مورد نظر به ارتفاع ۵ سانتی متر خزه قرار دهید و خزه را کاملا فشرده نمایید تا سطح یکنواختی روی خزه ها بوجود آید.

11 1
نگهداری کوکون

تشخیص میزان رطوبت

زمانی که خزه ها را شستشو دادید مقداری خزه را در مشت خود قرار دهید میزان رطوبت باید طوری باشد که وقتی کامل فشرده شد فقط چند قطره ناپیوسته رها شود.این موضوع خیلی مهم هست حتما مورد توجه قرار دهید.


گام پنجم

یک لایه کوکون روی خزه پهن کنید دقت کنید فقط یک ردیف کوکون باشد و سعی کنید کوکون ها با هم تماس نداشته باشند.

11 1
نگهداری کوکون

داستان خراب شدن بخشی ازکوکون های سال اول

اوایل تقریبا چندین سال پیش من در یک نوبت تقریبا ۴۰۰ تا کوکون جمع کرده بودم. من همه کوکون ها را در یک پت ۴ لیتری ریختم که تقریبا دو سوم پت از کوکون پر شده بود که روی آن را خزه ریختم. روزها گذشت وقتی موعد متولد شدن زالوها شد. کوکون ها را وارسی کردم دیدم از ۴۰۰ تا فقط ۱۰۰ تا ۱۵۰ تا کوکون سالم بود مابقی کاملا خراب شده بود.

10
نگهداری کوکون

بعد ها متوجه شدم که دلیل خراب شدن کوکون ها برای چه بود؟
من از این خرابی کوکون ها درسی گرفتم و هیچ وقت غم غصه به خودم راه ندادم اگر هم بود برای یکساعت اول بود. تولیدات من در دوره ها و سال های بعد کمترین آمار خرابی کوکون را داشت . توصیه بنده به شما اینکه اول به خدا توکل داشته باشید بعد به خودتون اعتماد داشته باشید. ادامه دهید تا موفق شوید و همیشه نیمه پر لیوان را ببینید و برای شما هم از ته قلبم آرزومندم که به نتایج خیلی خوبی در تولیدات بخصوص سلامتی کوکون ها دست یابید. پیروز باشید.


گام ششم

یک لایه خزه به ضخامت ۳ سانت بدون فشردن آن روی خزه ها پهن کنید.


گام هفتم

اطراف پت را با نایلون مشکی بپوشانید طوری که فقط سر پت آزاد باشد.

14
نگهداری کوکون

گام هشتم

سر پت را بوسیله تور و کش بپوشانید.

16

گام نهم

رسیدگی های ۲۴ ساعته کوکون ها

هر روز هفته شما به محل نگهداری پیله ها سرکشی نمایید و تور سر پت را بردارید و داخل را مشاهده نمایید. اگر سطح خزه ها به رنگ قهوه ای روش شده نیاز به مه پاشی دارد.یا با لمس کردن خزه میتوانید متوجه شوید که میزان رطوبت چقدر هست .بعدها که تجربه شما بیشتر شد نیاز نیست که خزه را لمس کنید با مشاهده می توانید متوجه میزان رطوبت شوید.

اگر سطح خزه ها خشک بود با مه پاش ( نه آبپاشی ) سطح را مرطوب نمایید.

15
دمای محیط نگهداری ۲۵ تا ۲۶ درجه سانیگراد باشد
رطوبت ۶۰ تا ۷۰ درصد
هوای محیط کاملا تازه باشد و اگر نیاز بود از فن برای تهویه استفاده نمایید.
17
برای اینکه تو محیط فارم نظم کاری داشته باشید می توانید پت ها را داخل قفسه قراردهید.
20

گام دهم

در این مرحله بعد از ۲۲ تا ۲۵ روز شما اقدام به هچ کردن ( باز کردن ) کوکون های زالو نمایید.

برای باز کردن، حتما قسمتی از کوکون را باز کنید که بچه زالوها آن قسمت تجمع نکرده باشند. برای اینکار کوکون زالو را زیر نور قرار داده و جای خالی را مشاهده میکنید. بعدها که تجربه شما بالا رفت دیگر نیاز نیست که زیر نور قرار دهید با لمس کردن می توانید متوجه شوید.

18

برای اینکه آمار بچه زالو ها را بتوانید بدست بیاورید. بچه زالوهای ۲۰ تا ۳۰ عدد کوکون اولیه را شمارش کنید. بعد متوسط گیری نمایید و در تعداد کوکون ها ضرب کنید.

داستان شمارش تمام کوکون ها و بچه زالو های خودم

من هیچ وقت فراموش نخواهم کرد که برای اولین بار ۵ تا کوکون از بستر زالوها جمع کردم که عکس آنها را گرفتم و هنوز که هنوزه به اون عکس نگاه میکنم و زمانی که به تولید کوکون رسیدم انقدر ذوق داشتم که تمام کوکون ها و بچه زالوها را دور اول تولید شمارش کردم و آمار همه را یادادشت کردم. ولی در دوره ها و سال های بعد انقدر تولیدم زیاد بود که دیگر فرصت شمارش نمیشد. آرزوی بنده برای شما همین هست که خیلی راحت بتوانید بچه زالو تولید کنید و تولیدات را به سایز طبی با کیفیت تبدیل نمایید.موفق و سربلند باشید.

در هر پت حدودا ۱۰۰۰ قطعه بچه زالوی تازه به دنیا آمده را می توانید نگهداری کنید.

21 1

پایان


سخن آخر

-برای رسیدن به تولیدات عالی نیاز به تجربه عالی دارید. سعی کنید همیشه اطلاعات خود را بروز نگهدارید. با دیگران برای افزایش تجربیات خود تبادل اطلاعات نمایید.

امیدوارم که توانسته باشیم به بهترین شکل ممکن این مقاله آموزشی را بیان کنیم و اگر این مقاله برای شما مفید بود و گره ای از کار شما باز کرد. میتوانید برای دوستان و همکاران خود ارسال نمایید اگر سوالی راجع به این مقاله یا هر موضوع دیگری داشتید می توانید از قسمت فرم تماس با ما سوالات خودتون را مطرح نمایید.


emadleechco

‫9 نظر

  • ناشناس گفت:

    سلام خیلی خوب و کامل بود ممنون از زحمات شما

  • ناشناس گفت:

    با سلام و درود خدمت شما
    و با تشکر از زحمات شما
    ایا در این مرحله صدای محیط تاثیر در تکامل بچه زالو ها دارد؟

    • emadleechco گفت:

      سلام و درود خداقوت . بله سعی کنید محیط آرامش کافی داشته باشد تا بهترین نتیجه را داشته باشید . موفق باشید

  • ناشناس گفت:

    خدا قوت
    با سپاس از لطف شما اقای عمادابادی گرامی
    مطالب بسیار مفید و اصولی را بیان فرمودید که با توجه کردن به این موارد ذکر شده می توان کوکونهای را خوب نگهداری کرد تا خروج بچه زالو ها.
    موفق و پیروز باشید

  • ز گفت:

    سلام کاش دوماه زودتر مطلبتون رو میدیدم

    • emadleechco گفت:

      سلام.
      متن بالا رو با دقت نخوندید :
      عمادلیچکو با فروش زالوهای طبی در سایزهای مختلف مانند سایز ۶ الی ۹ ‏ سانت که بیشترین مصرف را برای زالو درمانی دارد در سطح کشور براحتی می تواند نیاز همه مشتریان گرامی را با بالاترین کیفیت تامین نماید.

  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *